Jag hittade mig själv som artist
Under tiden på skolan hittade jag det som passar mig och vilken slags artist jag är, berättar musikalartisten Eric Hallengren. Vi fick en pratstund med honom mellan repetitionerna av musikalen Så som i Himmelen.
Hur kom det sig att du sökte till Musikallinjen på Eslövs folkhögskola?
– Jag har sjungit ända sedan jag var liten och visste att jag ville fördjupa mig inom musikal efter gymnasiet. Därför sökte jag en utbildning som skulle kunna ge mig en bra grund att stå på. Eslöv passade bra eftersom jag kunde fokusera på studierna när jag var på skolan, samtidigt som Malmö och Köpenhamn låg endast 30-45 min tågresa bort med sitt utbud av föreställningar och konserter.
Vad är det bästa med ditt yrke?
– Att bygga en föreställning tillsammans och att stå på scen är det bästa som finns! Ingen dag är den andra lik. Att ta sig fram och lyckas försörja sig som musikalartist är ett tufft jobb men varje föreställning är värt det. Jag har arbetat på både små och stora scener, allt från showartist på kryssningsbåtar till roller i stora uppsättningar på West End i London. Varje uppdrag har tagit mig ett steg vidare och utvecklat mig som artist.
Vad ska man tänka på när man vill bli musikalartist?
– Att du är dig själv, har en vilja att utvecklas och kommer ihåg att njuta av det du gör.
Varför ska man söka till musikallinjen på Eslövs folkhögskola?
– Om du söker en bra grund att stå på så ska du söka till Musikallinjen. Jag fick testa på allt som ingår i musikalartisteriet under mitt år på skolan. Det är ett öppet och tryggt klimat på utbildningen där du får utvecklas och utmanas både som artist och person. Lärarna finns till för dig med stöd och kunskap och tillsammans med dina klasskamrater lär du känna dig själv som artist. Du får de verktyg du behöver för att ta dig vidare. Jag kom in på Performing Arts School i Göteborg direkt efter året på Eslövs folkhögskola och tog mig sedan vidare till studier i Storbritannien och roller på West End.
Vad fick du med dig från utbildningen?
– En kunskap om mig själv som artist och så dansen! När jag sökte in till musikallinjen hade jag aldrig dansat förut – jag var en duktig sångare men var ingen dansare. Mötet med vår danslärare Anette blev avgörande för mig. Vi som gick i klassen hade alla olika styrkor, vissa i sång, andra i teater och så de som kunde dansa. Men alla fick utmaningar som gjorde att vi höjde oss lite mer. Det slutade med att jag dansade 10 tim i veckan. När jag bodde i London fick jag uppdrag som del av dansensemblen i en uppsättning. Så jag utvecklade en ny styrka som artist efter att ha gått utbildningen.
Var det svårt att få arbete efter examen?
– För att försörja dig som musikalartist behöver du ha envishet och tålamod. Se till att rusta dig så att du kan ta många nej vid auditions och rollbesättningar. Samtidigt är det ett väldigt öppet klimat i branschen, vi hjälper varandra framåt. Du får komma ihåg att nejet inte handlar om dig som person – om du fortsätter att utvecklas så ska du se att det till slut lossnar. Idag finns det många olika scener i Sverige som sätter upp musikaler. Även om du inte slår igenom direkt i de större städerna så händer det massor av spännande saker ute i landet.
Vad gör du idag?
– Nu är jag tillbaka i Sverige och gör föreställningen så som i himmelen under våren, först på Oscarsteatern i Stockholm och framåt sommaren i Göteborg. När jag gick på Performing Arts School satte jag som mål att jag skulle få en stor roll på musikalscenen i Sverige inom fem år för att sedan ta mig vidare till West End i London. Nu blev det tvärt om, jag fick mina första roller i Köpenhamn för att sedan spela på West End. Så uppsättningen ”Så som i Himmelen” är faktiskt mitt första större svenska jobb!