Jörgen Sellin, lärare
Fritidsledarutbildningen

Alla ska ha rätt att delta i samhället

Jörgen Sellin är lärare i psykologi och ledarskap på Eslövs folkhögskola. Här delar han med sig av sin resa till folkhögskolans värld – från Kiruna på 60-talet till lärare för framtidens fritidsledare och barnskötare.

”Jag föddes i Kiruna och växte upp där på 60-talet. Kiruna var på många vis en väldigt multikulturell plats. Som barn reflekterade vi kanske inte så mycket över det. Men där levde folk med olika språk och kulturer sida vid sida sedan generationer – de samiska, de tornedalsfinska och så vi som hade svenska rötter.

I Kiruna levde folk med olika språk och kulturer sida vid sida sedan generationer

Min pappa jobbade vid järnvägen och hela min familj var starkt präglad av arbetarrörelsens ideal. Det var en väldigt politisk tid. En stor strejk bröt ut i gruvorna i Norrbotten, 4 000 gruvarbetare strejkade för bättre arbetsvillkor. Jag minns hur jag stod på balkongen och såg de stora demonstrationstågen med arbetare som protesterade mot dåliga arbetsvillkor.

Jag bär med mig de idealen än idag, att vi behöver stå upp för människans unika värde. I mitt arbete drivs jag av att alla har rätt att delta i samhället och ska kunna förverkliga sina drömmar – inte bara de välbeställda.

När jag var tolv år så flyttade vi söderut. Jag tror det handlade om att mina föräldrar ville ge mig och min bror fler möjligheter. Pappa hade ett slitsamt jobb och de flesta av mina skolkamrater gick till jobb i gruvan.

Vi hamnade i Ängelholm och jag som alltid varit lång blev engagerad i basketföreningen. Föreningslivet har alltid varit viktigt för mig och det är också ett arv jag fått från mina föräldrar. När pappa gick bort hittade jag en lista på alla hans föreningsuppdrag. De fyllde två A4-sidor! Blir man tillfrågad om att dra sitt strå till stacken så ställer man upp, så är det bara. Men föreningslivet är också det som gett mig en grund att stå på i livet. De flesta av mina vänner kommer från mitt engagemang i idrottsrörelsen.

Jag tror inte på det linjära, det är nyttigt att prova sig fram

Min väg till folkhögskoleläraryrket var inte på något sätt rak. Jag tror inte på det linjära, det är nyttigt att prova sig fram. Jag gick själv fritidsledarutbildningen här på skolan under 80-talet och läste sedan vidare på universitetet i omgångar.

1996 kom jag tillbaka till Eslövs folkhögskola och jag tycker fortfarande väldigt mycket om mitt jobb. Att varje dag få möta unga vuxna och att vara med om deras utveckling, det utvecklar även mig. Bildning är inte bara utbildning, utan det som händer i mötet mellan människor. Det är fantastiskt att se när polletten trillar ner hos en deltagare – att hen är här i klassrummet för sin egen skull och inte för att göra mig nöjd.”

Jörgen Sellin
Lärare i ungdomspsykologi, ledarskap och socialpsykologi.

Berättat för Lisa Karinsdotter Pålsson

 

3 maj 2021

Denna artikel handlar om utbildningen Fritidsledarutbildningen.
Läs mer om utbildningen och ansök här.

Mer i samma kategori

Mer om Fritidsledarutbildningen